Whiskey ten bate van de gezondheid?!

Hoe moeten goede doelen omgaan met sponsoren die hun belangen conflicteren? Dat vroeg ik mezelf af toen ik zag dat Jameson Irish Whiskey official partner is van Movember. Dat klinkt leuk verwoord, maar Jameson Irish Whiskey doneert natuurlijk gewoon geld in ruil voor reclame. Een vrij logische constructie, ware het niet dat de uitwerkingen van alcohol haaks staan op de doelen van Movember.

Movember is een liefdadigheidsinstelling die de gezondheid van de man onder aandacht wil brengen. Door geld in te zamelen pakken ze een aantal van de grootste gezondheidsproblemen voor mannen aan: prostaatkanker, teelbalkanker, mentale gezondheid en zelfmoord. Ze claimen te weten wat mannen nodig hebben en hoe ze het meest vernieuwende onderzoek kunnen vinden en financieren om zowel wereldwijs als lokaal impact te hebben.

Jameson daarentegen is een commercieel bedrijf dat zo veel mogelijk winst probeert te maken door de verkoop van whiskey, een sterke drank met een alcoholpercentage tussen de veertig en zestig procent. Ik geloof best dat een glaasje whiskey op zijn tijd niet zo veel kwaad kan, maar ik geloof minstens zo sterk dat het voor je fysieke gezondheid te allen tijde beter is om geen alcohol te nuttigen. Het verbeteren van de gezondheid van de man is dus beter af zonder het drankje.

Hiermee wil ik niet direct zeggen dat zowel Movember als Jameson hypocriet zijn, maar de samenwerking is op zijn minst ironisch te noemen. Vanuit Jameson is het een geniale zet. Je koppelen aan een goed doel is sowieso een sterke zet, maar nu er worden twee vliegen in een klap geslagen want het merk lift mee op de mannelijke, gezonde en vitale uitstraling van Movember.

Voor Movember ligt het echter gecompliceerder. Enerzijds brengt Jameson ongetwijfeld een hoop geld in het laatje. Dit geld kan gebruikt worden voor onderzoek en voorlichting, hetgeen de gezondheid van de man ten goede komt. Anderzijds wordt er meegewerkt aan de promotie van een versnapering die schadelijk is voor diezelfde gezondheid van de man. Wat weegt zwaarder? En waar ligt vervolgens de grens? Zou een tabaksproducent ook sponsor kunnen zijn?

Ik zou oprecht niet weten wat ik zou doen wanneer ik het bij Movember voor het zeggen had en een bedrijf dat alcohol of tabak verkoopt, zou een aanbieding doen om groots te sponsoren. In elk geval maar een goed gesprek voeren met de sponsor, duidelijke afspraken maken en transparant je keuzes verantwoorden naar een ieder die Movember een warm hart toedraagt.

2 Reacties

  1. Mooi stuk, dit dillema zie je in heel veel bedrijven en organisaties terug. Lijkt me zoals je zegt erg moeilijk om daar een keuze tussen te maken, één juiste keuze is er niet..

    1. Greenpeace wordt toch ook zwaar gesponsord door de vleesindustrie? Aangezien zij de schadelijkheid van vleesproductie lijken te verzwijgen, lijkt dat nog een veel kwalijkere zaak.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: